0

Oldies@Otai Musics

Before you enter my room, I would suggest you to bring along a bucket. You will be irritated and feeling wamble if you are intolerant to the old sentimental music, old country musics, and retro disco. I am very fond of oldies tunes. My friend shrieked and frowned once when she heard "Vincent" played from my lappy. I listen to all genres of oldies from all eras, like Judy Garland "Somewhere Over the Rainbow" (from the 1930's), Doris Day, Allayarham Tan sri P. Ramlee (local), Nat King Cole, Elvis, Frank Sinatra, Barbra Streisand, Kenny Rogers, Bee Gees, Datuk Sharifah Aini (local), Broery Marantika (Indonesian), George Benson, Lionel Richie, Endang S Taurina (Indonesian), Dolly Parton, Dloyd' (Indonesian), Black Dog Bone (local), The Alleycats (local), The Carpenters, Marie Osmond, The Beatles, Queen, Air Supply, Deep Purple, Meat Loaf, Search (local), Vanessa Williams, Francisca Peter (local), Berlin (from the 1980's), to name a few. There are a lot more actually. To me, it is not important to follow the music trends. I love songs with good melody. Do not get me wrong, oldies are not the only musics I listen.

Jackson 5

ABBA

Boney M
LOBO
Smokie
Datuk Jefrydin
7

Aku Nyanda

Wang adǔp ira nyanda riputih, adǔp kelek nyanda,”aku ira ‘speaking’!” Pak wang adǔp ira nyanda kireng, kai dǔp nyanda,”aku ira ‘bercakap’”. Mung sien lagih wang dǔp ira nyanda Bidayuh, kai dǔp nyanda, “saya mahu ‘nyanda’”, pak dǔp pidaan,”saya mahu cakap Bidayuh”.

Note: Kayuh tulis ku ti anyap kaitan dangan Pilihanraya Negeri da nyandun.

Suka-suka ceh aku nulis ti. Aku sina ra nulis duah bahasa Bidayǔh. Ihong inya mungkin ira manang aku lawa,ngin aku aga ato maya nyanda Bidayuh. Kai ku aga, pak mǔnǔ ku maya. Pandai ku nyanda Bidayǔh, simua inya Bidayǔh Bukar-Sadong puan ato mirati kayuh sanda aku. Mina ku biku nyanda duah slang biPichin, kampung adǔp ku. Tusa lagih aku, manih puli biku slang adǔp? Kelek bitammi manang aku,"kai mu yu bipichin, yu tibakang pun kai mah".

Aku mayan da Miri, sikulah da Miri. Mbǔh 20 sawa aku marui inya Miri. Anyap inya dangan ku bisanda minan slang biPichin. Ihong bitunggar kǔndǔg amang ku da masu Tebakang da Miri, pak kǔndǔg andǔ ku buleh ku kira anyap. Adǔh dingan ku Bidayǔh, pak nǔ bitammi. Dingan ku da sikulah bisi Kireng, Iban, Bisina dangan inya Ulu. Aku ngan dadu nyanda kireng dangan riputih ndǔg bala nyahe. Adǔh gih ku nyanda Iban icǔk-icǔk.

Mung hen pun aku kai mah aku kambǔt asal adǔp ku. Kai ku maya ngaku adǔp ku Bidayǔh. Kaya dangan terkenal mung anih-anih pun aku ijǔ kai mah aku maya ngaku adǔp ku Bidayǔh, pak makin aku ira bangga ngin aku dapat bukti ndǔg inya, Bidayǔh dapat mura maju. Ihong anak inya Bidayǔh madi ti da ngandai da pasar, bait ne kaya, datuh sikulah, daya nǔ adǔh bisampur daya Riputih ka kai, maya pidaan ndǔg inya adǔp nǔ kaum bidayǔh dangan lalu kai puan dapih nǔhǔn andǔ amang nǔ mayan.

Sanda pitayǔn ku ndǔg bala anak kampung da makat maju dangan datuh sikulah, puan ku kende sedar adǔp ngan kai buleh kambǔt asal adǔp, pak aba dǔp kuyak bina dingan. Kekal mah budaya rendah diri kita, da namal kita selama ti. Bin inya manang dǔp aus. Hahaha… Kai ceh. Wang adǔp sadǔ-sadǔ, kai kuyak, hormat dangan sagǔ/sagan awang ceh inya dangan adǔp. Maju bala Bidayuh!
6

Mama Meow

I was climbing up the stairs to my apartment after having dinner outside, when I heard some "chuck! chuck! chuck!" sounds. I was quite surprise to see a cat cuddling some other cats as well as a big kitten (or should I say a juvenile cat) right in front of the stair case on the first floor. Actually, it's a mother cat breast feeding her offspring; even the adult ones! I managed to capture the photos of them, not to near because I did not want them to run away.

6

One of My Ambitions was...

Ready to lock your lips before reading. No ROTFL.


Okay. My ambitions are very numerous. In my early adolescence, I had secretly dreamt to be a rockstar. I always adore girl rockstars so much. I was too shy to tell anyone about it because I realize that I am too graceful to rock. I dreamt to be a rockstar with vibrant red hair. I wished I can write my own songs and play the chords. Actually I don't have those talents. Besides, I knew my parents would hardly disagree with the ambition. Hahaha...

My favourite female rockstars:

Hayley Williams
Avril Lavigne
Amy Lee
Gwen Stefani
Bonnie Tyler
Anyway, I am learning to rock. -MLTR-
2

We'll Know

“When we were five they asked us what we wanted to be when we grew up. Our answers were things like astronaut, president, or in my case, a princess.
When we were ten, they asked again. We answered rock star, cowboy, or in my case, a gold medallist.
But now that we’ve grown up, they want a serious answer.
Well how about this: WHO THE HELL KNOWS?

This isn’t the time to make hard and fast decisions. This is the time to make mistakes. Take the wrong train and get stuck somewhere. Fall in love. A lot. Major in philosophy, because there is no way to make a career out of that. Change your mind, and change it again, because nothing is permanent. So make as many mistakes as you can, that way, someday, when they ask what we want to be, we won’t have to guess, WE'LL KNOW.”
Speech by Jessica Stanley (Anna Kendrick) on Graduation Day in Twilight Eclipse.
8

Terpilih Melanjutkan Pelajaran ke Sarawak. Mahukah anda?

Keputusan STPM dan SPM telahpun keluar bulan lepas. Musim berehat telah tamat kerana adik-adik perlu merancng ke mana pergi selepas ini. Kepada yang telah mencapai atau melebihi target, saya ucapkan tahniah. Bagi yang agak kecewa kerana keputusan tidak memuaskan walaupun sudah mencuba yang terbaik, tidak mengapa kerana pasti ada jalan yang terbuka buat anda. Bagi yang menyesal, carilah jalan untuk perubahan.



Pilihlah bidang yang selaras dengan kemampuan dan minat anda. Bagi saya, jangan cari yang menjamin peluang pekerjaan sahaja, minat tetap penting kerana dengan minat, di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Kalau pilih yang menjamin peluang pekerjaan sahaja tapi tak minat, anda susah untuk melakukan yang terbaik dalam bidang tersebut, dan akhirnya membawa anda kepada pencapaian yang kurang baik di universiti. Dengan pencapaian yang kurang baik anda susah bersaing di pasaran kerja dan seterusnya menganggurlah anda. Jangan ikut kehendak orang lain. Paling bahaya bila anda susah nak berpisah dengan rakan karib anda dan anda memilih bidang serta IPTA yang sama dengannya.

Dalam permohonan secara atas talian itu, anda dikehendaki memilih IPTA yang anda mahu. Saya tahu, dalam pilihan teratas anda pasti akan letak IPTA yang "top-top" di Malaysia seperti UM, UKM, UPM, UTM dan USM. Dalam pilihan yang seterusnya anda pilih IPTA lain yang terdapat di semenanjung Malaysia (bagi yang menetap di semenanjung Malaysia). Akan tetapi, jika keputusan STPM/SPM anda tidak menjamin anda dalam persaingan, anda akan dilelong ke Sarawak, Sabah atau universiti lain yang rela menawakan kursus yang tidak terkenal. Kenapa Sarawak dan Sabah terima lepasan lelong? Jawapannya, sebab ramai yang tidak memilih IPTA Sarawak dan Sabah ketika memohon. Jelas bukan?



Kenapa tidak mahu ke Sarawak? Jika anda ditawarkan ke mana-mana IPTA di Sarawak, bagaimana pula?
- Takut kena penggal? hehehe



Jika anda terpilih ke Sarawak, anda tentu fikir bagaimana caranya untuk ke sana. Terdapat 2 jalan iaitu jalan udara dan jalan laut. Jika anda memilih jalan udara, anda akan menaiki Boeing 737 Air Asia atau Mas. Jika anda memilih jalan laut, anda hendaklah meminta ibu bapa anda menempah tongkang, bila anda sampai di Santubong, anda akan disambut oleh ikan lumba-lumba (Dolphin).. Mana lebih seronok? Haha...


Setibanya di Sarawak, anda mengambil teksi untuk ke bandar kerana anda ingin membeli barang keperluan. Dalam perjalanan, anda lihatlah hutan-hutan di sekeliling jalan raya yang bengkang-bengkok dan tidak rata. Jangan terlepas peluang untuk merenung pokok-pokok di sekeliling, tengok kalau-kalau ada penduduk-penduduk Sarawak sedang melepak di atas pokok.


"Eh, monyet belande ade ar..." Kalau macam tu, mungkin pada waktu itu penduduk-penduduk menghadiri upacara di gua. Ada konsert ke ape ke...


Anda mula berfikir, bagaimana agaknya anda membeli-belah di bandar.  Pakcik teksi kata, " kita dah nak sampai pasar." Anda mula risau, "Pasar? Ade ke tak orang jual syampu Loreal dengan krim muke Safi situ. Barang aku banyak tertinggal kat rumah.." Setibanya di "pasar" yang dikatakan oleh pakcik teksi...


... anda nampak sungai. Anda dan ibu bapa anda perlu menaiki perahu tambang untuk ke bandar. Setelah membeli-belah, anda serta ibu bapa berasa lapar dan mencari kedai makan. Anda terbayang bagaimana makanan Sarawak...
Jangan risau... Ini takkan dihidang.

Laksa Sarawak
Mi Kolok

Midin, sejenis paku-pakis.

Anda pun berangkat untuk pergi ke kampus untuk mendaftar. "Agaknya cane rupe kampus tu ye..."
Rentas sungai lagi? Seronok bukan? Hmm...

Wah... Adventure betul...
Nampak tak orang putih tu? Pelajar antarabangsa agaknya... 

Anda pun masuk ke asrama yang ditetapkan. Anda memeriksa segala kemudahan di dalamnya dan memilih katil anda.
Risau akan keselamatan? Tidak perlu kerana kita ada...
Pengawal keselamatan yang digeruni dan sungguh berpengalaman.
Tiba masanya untuk anda berpisah dengan ibu bapa dan menyertai pelajar lain menjalani minggu orientasi. Sebelum itu, anda menangis dan berpeluk dengan ibu bapa anda. Jangan lupa menyuruh ibu bapa anda membeli kek lapis dan tebaloi Sarawak untuk dibawa pulang.


Ibu bapa anda akan menginap di hotel sementara menunggu masa untuk pulang ke semenanjung Malaysia. Mereka akan tidur dengan selesanya...
Janganlah bersedih terutama kepada yang perempuan. Kalau anda bertuah anda pasti bertemu dengan jejaka-jejaka ini balik kampung di Sarawak...
Si Capek @ Si Duyung Zach
Tony Eusoff. (Ada tatu pulak tu)
Henry Golding


Gambar apa pulak ni? Haha... (Nak promote UNIMAS).


3

Living is Hard

Living is HARD
A quote by the late Shacess who leaped into the lake from the "Love Bridge" of UNIMAS and sank himself with some large rocks carried in his backpack last Wednesday. It was really shocking to hear the news. However I found it hard to feel sorry for what he did to himself. Anyway, deepest condolences to his family.

I
The Love Bridge
He was known as a loner, silent and bright student. I do not know him although I might encountered him around the campus before. I agree that life is hard. I am stressed due to my final year project- I could not obtain satisfying results to my experiment. I always dream that if I wake up one day, I am in a vacation, or not studying anymore or do something else other than doing my degree in Biotechnology and get a free ticket to get out of this kind of life. I am also having dilemma of what I am going to do after graduating, because I think I cannot make a good scientist. Besides, my self-esteem is very low. I used to be mocked by my friends for my skinny figure, slow motion and a brain of a dumb blonde. As I had posted last year, I was betrayed and defamed by a so-called good friend of mine. I was also not really healthy, I had been rushed to ER twice for an unknown sickness two years ago. My life is quite boring. But I am still fighting and struggling to be happy. Not to compare my life with the late Shachess. I am very grateful to have a happy family, faithful boyfriend and wonderful friends.

I read his blog on the day of the tragedy. The last post of his blog (dated 19th February) moved my heart. He had actually planned to commit suicide. He stated that he had been in frustration for a long period of time and he cannot stand anymore as things are getting worse. Another post (I don't remember the date) made me recall my own experience, in which he mentioned about a guy who had revenge on him. He had also wrote that the guy often feel that he is better than him (the deceased). Therefore, he wished him the worst of luck. And there goes "Life is HARD". I came to think that if you wish bad things to someone you hate, things will go the other way round, and you will feel that your righteousness and justice are not defended in the end. Then you will think that everything is not fair and life is really that hard. I tried to put myself in his shoes, but I would think and act in a different way like I really did before; PRAY for my ENEMY. Then will the victory come to me.
But I tell you who hear me: Love your enemies, do good to those who hate you,  bless those who curse you, pray for those who mistreat you. If someone strikes you on one cheek, turn to him the other also. If someone takes your cloak, do not stop him from taking your tunic. Give to everyone who asks you, and if anyone takes what belongs to you, do not demand it back. Do to others as you would have them do to you. - Luke 6: 27-36
 There are many common reasons for suicide. Some of the reasons are:
  • Terribly humiliated.
  • Finally lost after being unbeaten/in high position
  • "Escaping" from things that is thought as inescapable. e.g: escaping from ah long.
  • Fail to grant everybody's wish or fail to achieve everybody's expectation
  • Feeling that everything (not a single thing is left) does not go his/her way
  • Nobody cares/ giving attention
  • Mixed problem (like the deceased had). e.g: Family problem+academic problem+too many things to be setteled+being dumped+betrayed+nobody cares+humiliated+life is not fair+...= I AM USELESS


Live your life, do not afraid to fail if you tried, go forward but do not repeat the mistakes you did, be creative (seek for alternatives to get out of your problem), try to find happiness, talk to somebody about something that irritates you even if you think it is silly,do forgive, be grateful, don't wish for a lighter burden instead wish for a stronger you, wish to everybody like you wish to yourself, don't force yourself beyond the limit, stay loose and get a life! Remember that there's still a chance for you because there's a spark in you. You just gotta ignite the light...

My Link Collections: