5

Why Do Men Die Sooner?

Why do men die sooner than women?

 

Because of such allurement.


5

Lelaki: Salah sentuh atau Jeling

Kes 1

Ben terlanggar bahu seorang lelaki bernama Abeng secara tidak sengaja semasa dia sedang berlari kerana mengejar waktu. Ben mengangkat tangan kepada Abeng dan terus berlari. Abeng begitu marah kerana Ben tidak meminta maaf dan memberithu rakannya tentang peristiwa itu. Abeng berpesan kepada rakannya supaya mencari Ben dan membelasahnya. 

Kes 2

Mat sangat menyampah dengan gelagat Herman yang suka menunjuk-nunjuk dari segi aksinya. Pada suatu hari ketika di perhentian bas, Herman terpandang ke arah Mat dan kawan-kawan Mat secara tidak sengaja. Mat marah lalu menuduh Herman menjeling kerana mahu cari gaduh. Mereka pun bergaduh di situ. 

Kes 3

Rita sedang membeli-belah di Supermarket. Ketika sedang sibuk memilih barangan, tiba-tiba Man, kawan suami Rita menegur Rita lalu Rita senyum. Ketika itu, tiada orang di kawasan mereka berdua. Man menjeling lalu mendekati Rita sambil tersengih-sengih. Rita pun segera beredar. Ketika sampai di rumah, Rita memberitahu suaminya perkara itu. Suaminya pun menjawab,”Man tu kawan aku. Mana dia nak buat macam-macam kat bini aku. Jangan fikir bukan-bukan lah!”

Kes 4

Ketika sedang memandu, Lan ternampak Sya sedang menunggu bas untuk ke kerja di pondok perhentian bas. Lan pun mempelawa Sya menumpangnya. Sya sudah biasa menumpang kereta Lan, lagipun Lan sahabat baik kekasih Sya, iaitu Aiman. Aiman tak kisah... Ketika di dalam kereta, Lan memegang tangan Sya lalu mencium pipi Sya. Sya terkejut. Lan hanya tersengih lalu menurunkan Sya ketika sudah sampai. Sya menceritakan perkara itu kepada Aiman. Aiman tidak percaya dengan kata-kata Sya lalu bertanya kepada Lan keesokan hari. Lan hanya menjawab,” Mana ada. Kenapa pula Sya cakap macam tu? Dia syok kat aku kot...” Lan memarahi Sya dan enggan mendengar penjelasan Sya. Lan pun memutuskan hubungan dengan Sya. Lelaki lebih percaya dengan sahabat baik mereka sendiri.

Kes 5

Lucy sedang berjoging di taman seorang diri. Lucy terserempak dengan Fred, sahabat baik tunangnya. Fred menegur Lucy lalu mengajak Lucy berbual di kerusi taman. Ketika sedang rancak berbual, Fred bergurau lalu menepuk-nepuk bahu kemudian meraba bahu Lucy. Mereka terus berbual. Fred menepuk paha Lucy dan seterusnya meraba paha Lucy. Lucy rasa kurang selesa, tetapi Lucy fikir Fred memang mesra terhadap semua orang. Mereka berbual lagi, dan Fred mahu menyentuh dada Lucy. Lucy memarahi Fred lalu beredar. Lucy berasa amat geram dan menceritakan perkara itu kepada rakan-rakan perempuannya serta tunangnya sendiri. Akan tetapi, mereka semua mengatakan bahawa Lucy terlalu lembut terhadap Fred. “Kenapa tak tampar je Fred tu?” kata May. Tunang Lucy pula berkata, “kalau dia dah sentuh-sentuh bahu sekalipun, bertindak je lah! Lu fikir la sendiri! Awak nak tunggu sampai kena rogol?” “Saya ingatkan Fred hanya main-main. Kalau dari awal saya bertindak, lepas tu bagi tahu pada awak, belum tentu awak nak percaya. Ada pula saya dituduh salah sangka. Tapi saya memang rasa menyesal sekarang.” kata Lucy. Tunang Lucy bergaduh dengan Fred lalu mereka bermusuhan. 

Cerita-cerita di atas dan watak-wataknya hanyalah rekaan semata-mata. Cerita-cerita tersebut hanya untuk renungan dan pengajaran. =P
0

Pichin Beauties

There are actually many more beauties of Kg. Pichin besides those featured here because I do not have their photos.
5

My Simple Valentine's Day Date

14th February 2011 was our first time celebrating Valentine's Day in five years of being together. I cannot recall why didn't we celebrate it before but I am sure that we did not interested in Valentine's Day. It is not a religious celebration though, so we have the right to choose either to celebrate it or not. 

I think we are the modest couple alive. Just by riding two pairs of number 11 vehicle (can you infer it?), we went to KFC in Desa Ilmu for dinner.

MikeBottle

MarlyMarble
After having our dinner, we tour around the nearby shop houses because we had no idea of what to do next. There is a fun fair just in front of the KFC but we were not interested to enter it. Suddenly, as we arrived in one corner in the second round of the tour, a salesman caught us and promoted a credit card service. Mikey said he isn't interested but the salesman insisted us to listen to him. "Senang sahaja ni. Fotostat saja IC, sudah boleh dapat kredit kad!" Mikey kept refusing and the salesman asked,"awak student UITM kah atau dah kerja?" "Kerja", Mikey lied. Then he asked again, "itu bini atau gerek awak?" "Gerek", answered Mike. "Itulah bagus, kalau kamu dua pergi hotel, orang kaunter tanya cash atau kredit, bangga lah kamu jawab kredit! Senang pergi hotel selalu kalau pakai kad kredit..." We escaped and walked as fast as we could without looking clumsy. Going to hotel for romance? I don't think so. No until honeymoon. And I am not proud to be in the red. Tak best la main hutang-hutang ni... If we really need credit card one day, we will apply. There is no need to force people to buy credit card.

After the loitering, we decided to walk back to the campus. As we were on our way to leave Desa Ilmu, we heard a high-pitched voice calling us from a car that was about to pass by us. It was Anne, Ley's girlfriend. They offered us a ride back to the campus. Before Mikey sent me back, we had a talk, watched the stars in the night sky and I finally thank Mikey for spending time with me and making the night a little bit extraordinary.
12

Salahkah Menyambut Hari Kekasih @ Valentine's Day?

Entri saya kali ini adalah dalam Bahasa Melayu, kerana saya saya tahu banyak pembaca saya memilih Bahasa Melayu. Saya bukannya tidak suka Bahasa Melayu, saya sedar pentingnya memartabatkan bahasa kita. Cuma saya tidak selesa berbahasa kasual contohnya "takde", "kenape","bile", "korang". Guru BM saya pernah berkata dahulu, "jangan merogol Bahasa Melayu". Hehehe...

Baiklah, balik kepada topik asal kali ini. Setiap tahun seluruh dunia menyambut Hari Kekasih pada 14 Februari. Dan pada hari itu juga, rakyat Malaysia kecoh sangat tentang sambutan Hari Kekasih. Selalu sahaja rakyat dan pihak berkuasa mengaitkan Hari Kekasih dengan maksiat. Saya yakin kalian tidak tahu menahu pun asal usul dan sejarah Hari Kekasih ini.


Hari Santa Valentino, yang kini diringkaskan kepada Hari Valentine atau dalam Bahasa Melayunya Hari kekasih memang merupakan hari yang istimewa bagi meraikan percintaan, kasih sayang, dan perhubungan intim. Hari itu dinamakan dari seorang martir (orang yang mati syahid) yang bernama Santa Valentine. Hari kekasih tidak tercatat dalam kalendar Kristian Katolik, tetapi hari memperingati kematian syahidnya ada tercatat dalam kalendar pra-kedua Majlis Vatican. Santa Valentino bukanlah mati syahid kerana apa-apa berkaitan dengan cinta, tetapi mati syahid kerana dihukum bunuh akibat menganut agama Kristian dan juga atas cubaannya untuk mengkristiankan seorang pemerintah Rom bernama Claudius Gothicus (Claudius II). Bagi orang-orang yang gemar mengait, teruskan membaca...

Jadi apa KAITan Santa Valentino dengan cinta?

Begini kisahnya... Ketika pemerintahan Claudius, Claudius tidak mahu askar-askarnya terdiri dari kalangan lelaki yang sudah berkahwin kerana beliau berpendapat bahawa lelaki yang sudah berumahtangga tidak akan memberikan komitmen dan tenaga yang penuh terhadap ketenteraan. Lagipun banyak pemuda yang keberatan meninggalkan kekasih mereka untuk menyertai ketenteraan pada waktu itu. Sebagai paderi, Santa Valentino telah merestui banyak percintaan askar-askar/pemuda-pemuda Claudius dengan gadis-gadis tempatan dan mengadakan upacara perkahwinan mereka secara rahsia. Setelah Claudius mendapat tahu, beliau memenjarakan St. Valentino (dipenjarakan sahaja atas kesalahan ini). Juga, pada senja sebelum St. Valentino dihukum mati, beliau telah menulis satu kad kepada anak perempuan pengawal penjara yang pernah beliau sembuhkan dengan mukjizat. Anak pengawal itu yang telah menjadi kawannya sepanjang beliau dipenjarakan sangat beliau kasihi. Dalam kad itu tertulis, "Daripada Valentino mu/ From your Valentine".

Mengapa KAITkannya dengan budaya Kristian?

Mentang-mentang pencetusnya ialah seorang Kristian. Sekali lagi saya ingin tegaskan, Hari Valentine bukanlah perayaan Kristian. Ia tiada tercatat pun dalam kalendar Kristian.  Sejarah Hari Valentine ini tidak mempunyai asas yang kukuh. Mungkin ianya disambut atas pilihan orang ramai di Rom untuk menghargai apa yang dilakukan oleh St. Valentino demi perjuangan cinta. Tiada ritual/unsur-unsur keagamaan Kristian dilakukan sempena Hari Kekasih. TIADA.

Kasihan, Cupid jadi mangsa.
 Lebih teruk, mengapa KAITkannya dengan maksiat?

Ha... Mengapa? Pada Hari Kekasih, dua insan bercinta akan berdua-duaan. Bila hadirnya pihak ketiga pada saat iman dua insan itu menjadi lemah, maka terjadilah maksiat. Adakah ini salah Hari Kekasih? TELL ME!!! Walhal, bila masa pun jika keteguhan iman dua orang kekasih yang berdua-duaan tergugat, tidak kiralah pada Hari Kekasih, Hari Lahir, Hari Buruh, Hari Ibu, Hari Kemerdekaan, Hari Raya dan sebagainya... tetap juga maksiat akan berlaku. Itu ialah pilihan anda, bukan kehendak Hari Kekasih. Bukanlah satu budaya atau acara yang wajib pada Hari Kekasih, kerana itu pilihan ANDA dan SALAH ANDA. Janganlah kita menyeleweng makna Hari Kekasih.

 Paling teruk, mengapa kaitkan Kristian dengan maksiat?

"Takde pun... Siape ye?" Jika ada, saya pun tak tahu siapa itu. Rakyat Malaysia yang beragama Kristian sangat tersinggung dengan orang-orang yang hebat mengait ini. Agama yang baik tidak mengajar umatnya untuk melakukan maksiat. Saya harap tiadalah rakan-rakan yang berfikiran ekstrem. Bawa bertenang. Peace... No war. Kita 1 Malaysia, hormatilah rakan-rakan berbilang kaum dan agama.

Jadi, terpulanglah pada anda untuk menyambut Hari Kekasih atau tidak, dan sudah-sudahlah berkecoh. Bagi saya, setiap hari saya meraikan cinta saya, tetapi apa salahnya kalau kekasih saya belanja KFC pada hari itu. Sekali-sekala kan... hahaha. Salah atau tidak, terpulanglah kepada anda, ini adalah hak individu.

p/s: Maafkan saya jika saya terkasar bahasa dan menyinggung perasaan kalian.
0

My Most Fav. Guy Celeb (non-local)

CeI know many girls including my girlfriends and my sisters are crazy of these guys:




And also these:





This time, I must admit that I am weird, because I like...


George Clooney
the most! Hahaha... You might say, "eww... an old guy?". Well, I don't care. I like him since I was a kid. I even had crush on him. I like his face, the way he act and his goofy and peace-loving personality.

4

In ♥ with Danbo and Domo

I fell in love with Danbo and Domo recently. I don't think it is too late for me to know them. I was searching for bokeh photos in Google images last year and I found Domo. As for Danbo, Danbo is almost everywhere in the net because Danbo is more famous. Danbo came from the Yotsuba series. I don't know what is the history of Domo-kun and who created it.

Danbo and Domo
Blue Domo chasing Danbo (I guess)


They make friend.

They are very photogenic aren't they? Aww...

Danbo

Crystal Domo. I love this one.




I remembered as a small girl I loved to play tiny dolls like Hello Kitty, crystal animal keychains and many types of doll keycains. I didn't play Barbie dolls because they were too expensive. I got the tiny dolls from vending machines. I was quite a weird, very imaginative and creative girl. I gathered them as a family, gave names to them and even built a house and furniture for them.


I think Danbo and Domo make good models for photography. I am thinking of getting their dolls next time and photograph them for my own gallery ( not going to make them siblings nor enemy nor building house for them!).
0

Sharing: He Sure Does

I am not good in giving titles to my entries and I am not good in writing. What I wrote, I really mean to share it, not merely updating my blog.

This morning I was in a distorted mood because I got questioned about a reagent which was rapidly depleted. Even though the blame is not only for me, but also for all of my colleagues, however I really felt very guilty. I also recalled my unsatisfying work and weird things happened that might caused by my carelessness, and they added the stirring of my feelings.



After that, I bought my lunch and went back to my apartment. I was still thinking about it and had not eaten. I was quite angry and sad at the same time. Then I whined to the Lord Jesus and asked Him for help. I also said to Him that I don't greed for excellency this time. What I really need is to be able to complete this project even with the modest result, and I am trying my best. I asked Him to get me out of this by giving me strength to face all the hard times and challenges, because skipping this will not happen.

Then I took my time to have lunch and relax. At about 2pm, I went to the lab again. My PCR was done and I prepared AGE. As I was setting the AGE, I forgot that I prayed  and I was not hoping too much. After the AGE was done, I carried my stained gel to the dark room. My colleague assisted me. While she turned on the programme to preview my gel, I did not feel any nervous (like I used too). Surprisingly I got plenty of bands! Yes, not all, but more than half. Nothing to be proud of but that was my first time obtaining such number of bands.

I was rather speachless than LOL and scream. Nah... He sure helps! Yeah, He does! Just have faith and move on. I will try to be more careful when doing my work next time. One thing I try to not to regret is, to have no CNY holiday. Anyway, I would like to wish Happy Chinese New Year! Tonight I am going to watch fireworks (Not the Katy Perry's video, but the CNY eve's. Urmm... Yang Katy Perry punya pun boleh jugak)!

P/s: I am not Chinese (duh...) nor speaking in Chinese.



0

No Shouting!

I am sorry that I don't have shoutbox anymore. I removed it just now because some blogwalkers (the nasty ones) misused it by giving me fraud links to ads and malware containing websites. It was my habit to right-click the shouters name straight away when I saw a new shoutout. Some of the links cannot be right-clicked, so I directly knew they were not real links. Now, I don't think it is neccessary although it can actually increase traffics. Blogwalkers, you don't need to shout in my blog anymore because I coudn't hear your voices actually. It is better for you to comment on my entries. Make sure your comments are related with my entries and mention some words that really shows you were reading them. Ikhlaslah melawat blog saya ya...

My Link Collections: